НЕЗНАНКА СА СЕНЕ – ГИЈОМ МУСО

 

У Паризу, једне магловите ноћи, само неколико дана пре Божића, једна девојка пронађена је на обали Сене. Нема одећу на себи, ничега се не сећа, али је и даље жива. Загонетна жена успева да побегне из болнице и нестаје без трага, али ДНК анализе и фотографије откривају њен идентитет: у питању је пијанисткиња Милена Бергман.

Ипак, нешто се не уклапа: ова славна уметница је мртва, погинула је у авионској несрећи пре више од годину дана.

Истрага овог случаја поверена је специјалној јединици париске полиције, а то је прилика да инспекторка Роксана Монкрестјен најзад добије признање које заслужује. Када је трагови одведу до необичне животне приче писца Рафаела Батаија, Милениног бившег вереника, њихове ће се судбине укрстити. Роксана и Рафаел мораће да реше замршену енигму и одговоре на питање – да ли је могуће у исто време бити жив и мртав?

 

АДРЕНАЛИН – ЗЛАТАН ИБРАХИМОВИЋ

 

Шта маказице значе играчу са најлепшом и најузбудљивијом фудбалском причом? Какву вредност данас има гол за фудбалера који прославља свој четрдесети рођендан, а у пуној је снази и још увек активно игра? И шта за њега представљају дриблинг или пâс?

Златан Ибрахимовић више не мора да показује своју снагу или да нас подсећа на велике спортске успехе због којих је постао шампион, и зато је решио да се отвори и да искрено и поштено исприча како се један бог лопте мења и носи са годинама које пролазе: без лицемерја, а са зрелошћу и сумњама које је морао да научи и прихвати.

У сталној равнотежи између два света, између адреналина и баланса, открива се једна прича пуна до сада непознатих детаља и анегдота, у којој се кроз вансеријске подвиге провлаче страх, нежност и крхкост, осећања која у њему постоје поред снаге, одлучности и храбрости. Та осећања су дечкића из Росенгорда довела до врха света, одакле нам сада прича о тренерима, пеналима, свлачионицама, противницима, фудбалу – али и о срећи, пријатељству и љубави.

 

ЦРВЕНА СОБА – ХЕРБЕРТ ЏОРЏ ВЕЛС

 

Овај невелики избор од неколико прича Х. Џ. Велса, у новом преводу, сасвим добро може да дочара његову књижевну величину. Прва прича, Епиорнисово острво, својеврсна је робинзонијада, написана аутентичним језиком авантуристе који је доживео потпуно невероватне ствари… Цветање чудне орхидеје је прави пример британског хумора у хичкоковском стилу, са јунаком коме се „никад ништа не дешава у животу“, да би му се неочекивано десило нешто што се иначе збива само у дивљинама џунгли и мочвара. . . Полок и Порошанин најузбудљивије је икад написано штиво о магији и враџбинама, када је на човека бачена клетва од које му нема спаса, и кад више не зна шта је стварност а шта халуцинација… Црвена соба је изузетна „прича страве и ужаса“ у стилу Поа или Лавкрафта, док је Истина о Пајкрафту гогољевски апсурдна и урнебесно духовита при-повест о томе шта се збива када се човек без много размишљања упусти у неизвестан по-кушај промене сопственог идентитета… На крају, ту су и чувена Врата у зиду, парабола о људском животу и неоствареним тежњама, када човек потискује оно што је најважније у страну, и тако жртвује све најбитније и најлепше у себи ради успеха у свету и ефемерних ствари…

 

 

ВЕЧНИ МУЖ – ФЈОДОР МИХАЈЛОВИЧ ДОСТОЈЕВСКИ

 

Један од највећих руских писаца и визионара, неизмерно је утицао на развој модерне светске књижевности. Хамсун, Кафка, Селин, Фанте, Буковски, Бора Станковић, Томас Бернхард, само су неки од писаца којима је Достојевски био узор. Роман Вечни муж (1870), објављен је убрзо после романа Идиот, и пренео је нешто од атмосфере у њему, као да је писан у исто време. Љубавни троугао тема је многих романа, али је Достојевски овде увео „вечног мужа“, Павела Павловича Трусоцког, једног од најоригиналнијих ликова у читавом његовом опусу „увређених људи“.

У запандној књижевној критици Вечни муж сматра се за најбоље компонован роман Достојевског, где је однос муж-љубавник окосница веома напетог трилера, у коме се до краја не зна како ће се окончати… Узор за супругу-љубавницу по свој прилици је велика љубав Достојевског, вечита Аполинарија Суслова, која је послужила за лик Полине у роману Коцкар и Настасје Филиповне у Идиоту.

 

БЛИЗИНА СВЕГА – АНТЕ ЗЛАТКО СТОЛИЦА

 

„Почнимо од назива књиге, лијепог и врло зачудног: Близина свега. За њим слиједи мото, преписан из Огласника: „Продајем стан, близина школе, вртића, аутобус, звјездарница, мир, близина свега.” Овај су оглас, вјеројатно, прочитале стотине, тисуће људи, и свакоме од њих дјеловао је обично и у савршеном складу с опћом поетиком оглашавања. Људи немају дар за чудо, па им се зато чуда и не догађају. Уствари, догоде им се, и то она права, новозавјетна, Исусова чудеса, али они их не примијете. [. . .] Близина свега композиција је прозних и прозно-пјесничких текстова, коју није могуће жанровски одредити, као што ни поједине Столицине текстове није могуће жанровски одредити, али који, сваки појединачно, имају зачудну кохерентност, а сви заједно чине чврсту и заокружену, али, опет, отворену цјелину…“ Миљенко Јерговић

 

МОЈА ДРУГАРИЦА КРОФНИЦА КОЛАЧИЋ – НИНКА РЕИТУ

 

Уживајте у неодољивој причи о шаргарепама, загрљајима и пријатељству једног понија и једне девојчице!

Тили је желела понија. Када је упознала Крофницу Колачић, било јој је јасно да баш њу жели за себе. Али тврдоглава Крофница уопште није била онакав пони каквог је девојчица замишљала – није јој падало на памет да се повинује Тилиним жељама. Било је потребно много времена, стрпљења и шаргарепа да би две непопустљивице схватиле шта је право пријатељство.